Jurnal de călător: Strasbourg [FOTO]

Publicat de Dragoș Galbur la 17 ianuarie 2013

Încă 3 zile de vis înscrise în CV-ul meu la capitolul călătorie. La începutul anului am dat curs invitației deputatei europene Elena Băsescu, fiica președintelui României, de a vizita Parlamentul European din Strasbourg. Am mers încolo împreună cu o echipă de jurnaliști, bloggeri, artiști și alți oameni buni. Am făcut ruta Chișinău - București - Strasbourg - Frankfurt - București - Chișinău, 4973 km.

Ei bine, organizarea turului și evenimentelor la care am luat parte, a fost la cel mai înalt nivel, totul ca la carte, ca-n Europa. Am călătorit mult în ultimii ani, dar nu am văzut oraș mai curat ca Strasbourgul, nicăieri. Arhitectura orașului e mai mult germană, cu elemente din arhitectura franceză și olandeză. Orașul este străbătut de râul Rhin, pe care am și călătorit cu vaporul. Deci am parcurs câțiva km cu vaporul și special căutam cu ochii pe maluri ceva pungi, sticle goale, gunoi. Nimic. Ideal, parcă-i desenat totul. Strasbourgul are ”2 centre”, centrul istoric și centrul nou, unde se găsesc clădirile administrative, niște monștri arhitectonici. Clădirea Parlamentului European e de-a dreptul fabuloasă, zici că-i navă spațială.

Mi-a plăcut și faptul că în comparație cu alte orașe europene importante, majoritatea oamenilor sunt albi, probabil faptul că prețurile-s piperate creează o zonă de discomfort pentru emigranții africani. Orașul e de proveniență germană, există o glumă despre Strasbourg și Metz, precum că cetățenii din Strasbourg sunt nemți care vor să devină francezi, iar cei din Metz sunt francezi ce vor să devină nemți. Majoritatea strasbourgienilor își fac cumpărăturile în Germania, că-i practic la 2 pași, iar prețurile sunt mai mici, nemaivorbind de calitate.

În Strasbourg locuiesc și învață în jur de 200 de moldoveni. Ba chiar am făcut cunoștință cu unii dintre ei. M-am convins, moldovenii din străinătate sunt mai buni, mai comunicabili și mai pozitivi.

În prima zi, spre seară, am asistat la ședința Parlamentului European, care are loc într-o sală foarte mare, însă cu puțini deputați prezenți. Ne-am întâlnit cu deputații europeni români Vadim Tudor, Monica Macovei și alții, și desigur cu Elena Băsescu, organizatoarea evenimentului propriu-zis. A doua zi am participat la expoziția organizată în memoria soților Aldea Teodorovici și totodată am marcat Ziua Națională a Culturii în Republica Moldova și în România. Evenimentul a prezentat un succes, de altfel consider o onoare pentru noi toți, să ducem flacăra românismului, prin cântecele soților Aldea Teodorovici, și în Parlamentul European.

În afara vizitelor la Parlament și Consiliu, am vizitat centrul vechi al orașului și faimoasa catedrală Notre Dame de Strasbourg, care, logic, se aseamănă foarte mult cu catedrala din Paris, doar că are un singur turn. Logic, a urmat shoppingul și desigur restaurantele. Parafrazându-l pe Ghimpu, pot să afirm sigur că mâncarea franceză este mâncare franceză! Vinurile și ele sunt bune și îmbătătoare, însă nu schimb pe nimic Chardonnay-ul sau Negrul de Purcari. Trebuie să recunosc că am lăsat pe o zi dieta mea fără bere la o parte și am mers într-un local, faimos, ”Au brasseur”, unde am scăpat vreo câteva halbe de bere, produsă chiar acolo pe loc, în fața noastră. Un sincer mulțumesc lui Alexandru Tănase pentru recomandare. Am vizitat mai multe localuri, dar în niciunul nu am auzit muzică, mi-a plăcut, poți să socializezi normal, fără ca să ragi de la un colț de masă interlocutorului de la alt colț de masă. Ce-i drept în ultima seară, în restaurantul unde am luat cina am dat peste un royal, mare, vechi și alb. Nu m-am putut abține să nu-l încerc și să-i trag câteva cântece de-ale noastre pe pământ francez.

Am cunoscut pe parcursul acestor zile niște oameni extraordinari, precum Valentina Ursu, una dintre cei mai buni și respectați jurnaliști din Republica Moldova; domnul Ion Chirtoacă, tatăl primarului de Chișinău; domnul Tudor Petrov-Popa, deținut politic 15 ani la Tiraspol, membru al grupului Ilașcu, care mi-a fost vecin de scaun din București la Chișinău; și deja cu mulți alți oameni interesanți, inteligenți și frumoși.

Mulțumesc Elenei Băsescu pentru invitație, mulțumesc deputatului român Eugen Tomac pentru invitație și companie pe măsură, mulțumesc Veronicăi Țîpirig pentru buna organizare în detalii a turului și evenimentelor de la Parlamentul European, mulțumesc lui Gheorghe Postoroncă și lui Cristi Aldea Teodorovici pentru muzica bună și pentru că datorită lor am pus și eu mâna pe chitara marelui Ion Aldea Teodorovici; mulțumesc absolut tuturor pentru buna companie, pentru atmosfera prietenească și pentru socializarea pe măsură.

Da, să nu uit, mi-am lăsat amprenta în Parlamentul European la etajul 2 pe o ușă. Să știe adevărul și oficialii europeni.