Jurnal de călător: Budapesta - Veneția - Trieste [FOTO]

Publicat de Dragoș Galbur la 9 septembrie 2013

N-am scris ultimele zile nimic despre călătorie, nu că n-aș fi vrut, însă chiar n-am putut, europenii sunt niște zgârciți înrăiți în privința wi-fi-ului gratuit. La capitolul internet, moldovenii, pentru mine, sunt pe primul loc dintre toate țările în care am pășit. În Europa centrală, 60% găsești internet în hoteluri, iar restul în baruri sau restauranturi, dar și acolo doar dacă comanzi ceva.

În fine, am depășit cota de 3000 km parcurși cu mașina. Ieri, după ce am plecat din Baia Mare, Maramureș, România, mai mult de jumătate de zi am petrecut-o în Ungaria și anume în Budapesta. Ce să zic, sunt român, nu mă topesc după unguri, însă Budapesta este pe departe cel mai frumos oraș pe care l-am vizitat vreodată, iar eu am vizitat multe orașe, credeți-mă. Maghiarii au știut să profite din plin din uniunea cu Austria, iar amprentele acestei uniuni se văd clar și astăzi. Un oraș superb, cu atât mai frumos cu cât e străbătut de bătrâna Dunăre.

După aproape o zi petrecută prin Budapesta, am luat cursul spre giganticul lac Balaton, pe malul căruia am mers ore bune, după care am intrat în Slovenia. Din țările vizitate până acum, infrastructura rutieră a Sloveniei mi-a plăcut cel mai mult. Nu că ar fi anume drumurile, asfaltul, mai bun ca în România, Israel, Ungaria sau Italia, dar porțiunile adiacente autostrăzilor și drumurilor în general sunt pe departe în vârful topului european al drumurilor. Am vizitat Mariborul, mmmmm, un fel de Bălți sloven, doar că străbătut de un râu mai mare decât Răutului, în rest, nimic așa deosebit. Am înnoptat în Celje, la câțiva kilometri de Ljubljiana, un orășel înconjurat de munți și tuneluri de care n-am văzut în viața mea.

Ei bine, după o noapte dormită în Celje, am luat calea Italiei. Drumurile din Italia sunt superbe, însă vechi, ca și părțile adiacente ale acestuia. Vorbesc aici de traseul Trieste - Veneția, care mi s-a părut destul de vechi, dar în linii generale, bun-bun. Am ajuns abia astăzi în Veneția. O umiditate de ți se lipesc chiloții de buci în doar 38 de secunde. Veneția, ca oraș, ca istorie și ca amplasare, este superbă! Eu cred că orice om care se respectă trebuie să meargă cel puțin o dată în viață în Veneția. Atenție, nu LA Veneția, ci ÎN Veneția. Am fost până și pe la garajul unde s-a filmat renumitul film Italian Job, cu Jason Statham și alți actori renumiți. Mai în scurt, mai multe impresii decât cuvinte în vocabular, așa că, mergeți și vizitați renumitul oraș de pe apă.

După Veneția am luat drumul spre Trieste, un oraș întins pe o coastă muntoasă, cu ieșire spre Marea Adriatică. Superb, dar enervant de aglomerat, prea de tot. Am tras cu ochiul și prin acest oraș, după care am plecat.

Unde credeți că am ajuns?! În Pula! Stop, stop! Nu înjur, nu vă speriați, e vorba despre vestitul oraș turistic din nordul Croației. Un oraș vechi, pe alocuri prea vechi, însă cu drumuri bune și prețuri peste măsură. În genere, Croația ca țară, este foarte frumoasă, însă faptul că au intrat recent în UE le-a furat, pare-mi-se, mințile. Au niște prețuri cosmice în raport cu serviciile prestate și condițiile pentru turiști. Mă rog, cineva poate spune că și în Veneția sunt prețuri debile, da, de acord, însă nu cred că se compară.

Apropo, azi am văzut un ambuteiaj de 40 de kilometri. Turbat! Foarte mulți italiei și sloveni își petrec weekendurile în nordul Croației, iar duminică searaă, toți odată, se întorc acasă, de aici și ambuteiajul.
În fine, cam astea, din ce-i mai important și frumos, am reușit să văd în ultimele 2 zile, în rest, prea mulți kilometri, prea multe impresii, prea multă oboseală, dar a meritat, orice metru pătrat și orice euraș zvîrlit.